Плани RegioJet вийти на польський ринок переросли у конфлікт між приватним перевізником та PKP.
Перед тим як перейти до суті, варто визначити, «хто є хто». RegioJet – приватний чеський пасажирський перевізник; PKP Intercity – державний польський пасажирський перевізник; PKP PLK – менеджер інфраструктури.
Однією з причин конфлікту стали заяви RegioJet про перешкоджання з боку PKP SA у розміщенні рекламних оголошень своїх послуг на вокзалах. У відповідь PKP SA зазначає, що не має наміру блокувати діяльність RegioJet та наголошує відкритість до співпраці. Водночас компанія пояснює, що в межах чинних договорів із зовнішніми операторами рекламних площ діють положення, які обмежують розміщення реклами послуг, конкурентних до перевезень, що здійснює PKP Intercity.
PKP SA також підкреслює, що рекламні площі на вокзалах перебувають в управлінні сторонніх компаній, які самостійно ухвалюють рішення щодо співпраці, однак зобов’язані дотримуватися умов укладених договорів, зокрема щодо обмежень на рекламу конкурентних послуг. Те саме стосувалося і наміру оренди приміщень для квиткових кас на вокзалі Варшава-Центральна.
Але якщо питання реклами має радше іміджевий характер, то ситуація з розкладом руху поїздів безпосередньо впливає на пасажирів і фінансову стабільність ринку перевезень.
Ще у вересні RegioJet планувала із запровадженням нового графіка руху пасажирських поїздів на 2025/2026 роки (з грудня) залучити до перевезень 8 пар поїздів до Кракова, 6 – до Познані та 3 – до Гдині. Проте наприкінці листопада у продаж надійшли лише поїзди за двома маршрутами: Краків – Варшава – Гдиня та Варшава – Острава – Прага, тоді як реалізацію решти запланованих сполучень було відкладено, попередньо – до лютого 2026 року.
У RegioJet пояснили це тривалими процедурами організації перевезень та переговорами щодо отримання доступу до залізничної інфраструктури.
Вже у грудні RegioJet повідомляє, що не запустить більшість поїздів, які планував включити у новий розклад руху з грудня 2025 року. Замість запланованих 6 пар поїздів між Варшавою та Краковом курсуватимуть лише 3 пари, а замість 3 пар до Гдині – тільки 1. Окрім цього RegioJet заявляє, що крім поїздів до Гдині та Кракова, RegioJet також планує запустити одну пару сполучень Варшава – Прага через Заверце, аеропорт Пірзовіце, Глівіце та Остраву з 14 грудня, а квитки вже доступні у продажі.
Як пояснив власник RegioJet Радим Янчура, компанія вирішила не ризикувати і поступово вводити поїзди, щоб уникнути можливих проблем з рухом: «RegioJet досі перебуває на стадії випробувань у Польщі, і ми не можемо реалізувати все так, як заплановано і так швидко, як хотіли б… Вибачаємося перед усіма пасажирами, які вже придбали квитки, за незручності. Вартість квитків буде відшкодована, а пасажирам автоматично буде надано ваучер у розмірі 100 злотих».
Також RegioJet визнає, що недостатня кількість працівників є причиною деяких проблем із запуском раніше оголошених маршрутів. «Затримка з початком деяких сполучень у Польщі також була спричинена нестачею кваліфікованих працівників», – написав перевізник.
PKP Intercity обурена рішенням RegioJet щодо скорочення кількості запланованих поїздів та зазначає, що це призвело до втрати 250000 місць для пасажирів та звернулася до PKP PLK з проханням відновити курсування 4 поїздів польського перевізника, які було скасовано на користь RegioJet.
Крім цього PKP Intercity наголошує на надзвичайній безвідповідальності чеського перевізника, оскільки рішення про скасування поїздів було прийнято лише за кілька днів до введення нового розкладу руху пасажирських поїздів, а пасажири вже придбали квитки на ці рейси.
«Рішення прийняті всього за три дні до запланованого відправлення, залишаючи пасажирів без реальної альтернативи, окрім того, щоб дістатися до своїх сімей на свята, є безпрецедентною ситуацією на польському залізничному ринку», — пише PKP Intercity.
«PKP Intercity вже попереджала, що такий спосіб побудови розкладу несе реальний ризик того, що недосвідчені перевізники залишать пасажирів без можливості подорожувати. Сьогодні цей ризик, про який ми послідовно попереджали, повністю реалізувався. Такі дії серйозно підривають довіру до залізниці як стабільного та передбачуваного транспортного засобу — довіру, яку PKP Intercity та регіональні перевізники послідовно і відповідально будують роками. Рішення, прийняті в такій формі та масштабі, дестабілізують залізничну систему та безпосередньо шкодять інтересам пасажирів», — зазначає PKP Intercity і запевняє, що перевізник робить усе можливе, щоб збільшити свою транспортну пропозицію.
На завершення, PKP Intercity констатує: «Слід однозначно підкреслити, що гучно оголошені вигоди, отримані від появи конкуренції на польських залізницях, на практиці виявилися безвідповідальним експериментом, проведеним над пасажирами».
Конфлікт між RegioJet та PKP Intercity має комплексний характер і не зводиться виключно до рекламних обмежень чи емоційних заяв сторін. З одного боку, вихід нового перевізника на інший ринок неминуче пов’язаний з організаційними труднощами. З іншого – масштабні скасування поїздів за кілька днів до початку дії нового розкладу об’єктивно підривають довіру пасажирів і дестабілізують систему. У цьому контексті ситуація виглядає радше не як прояв здорової конкуренції, а як приклад недостатньо підготовленого виходу на ринок.
Безумовно, конфлікт між PKP Intercity та RegioJet є прикладом для України, на що необхідно звернути увагу у разі виходу на вітчизняний ринок залізничних перевезень іноземного або навіть нашого приватного перевізника.
За гучними обіцянками повинні стояти конкретні рішення та повна узгодженість до введення в дію нового графіка перевезень. Крім цього, необхідно завжди мати запасні рішення у разі невиконання іншим перевізником своїх зобов’язань – забезпечити перевезення власними резервами. Пасажирам буде все одно, з яких причин поїзд не вийшов на маршрут, оскільки репутаційні втрати понесе й власник інфраструктури, який допустив такого перевізника до перевізного процесу.
За матеріалами rynek-kolejowy.pl
RegioJet, Польща

| Харків-Пас. | Івано-Франківськ |
| Запоріжжя | Тернопіль |
| Чернівці | Луцьк |